Отделение звука от видео – работа в программе Sony Vegas
Отделение звука от видео – работа в программе Sony Vegas
Снимая видео, автор ролика рассчитывает получить качественную запись. Эти ожидания касаются как картинки, так и звукового сопровождения. На практике всё получается несколько иначе. Загрузив изображение с камеры на компьютер, создатель может обнаружить посторонний шум, например, стук, голоса, скрипы и т. д. В этих случаях стоит заменить аудиосопровождение. Как отделить звук от видео? Какие программы эффективны? Ответы на эти и другие вопросы представлены ниже.
Убираем звук
Есть два способа избавиться от аудиотрека: удалить его или просто заглушить. Последнее предпочтительнее, если вы не знаете наверняка, пригодится он в процессе создания проекта или нет.
Способ 1
Перед тем как удалить звуковую дорожку, добавьте видео в редактор Sony Vegas. Вверху вы видите раскадровку, а ниже – слой с аудио, и они неразрывно связаны между собой. Если в данный момент попытаться стереть аудиоряд, вместе с ним исчезнет и клип.
Для того чтобы отделить звук от видео, выделите его и нажмите клавишу U. Проверьте зависимость элементов, потянув за край видеоряда. Если он движется сам по себе, разделение прошло успешно.
Напротив аудиодорожки есть маленькое окошко настройки. Кликните по нему правой кнопкой мыши и выберите пункт «Delete Audio Track» или «Remove Audio Track» (зависит от версии ПО). Звуковой ряд исчезнет.
Способ 2
Также можно просто убрать звук, приглушив его, но сохранив дорожку. Чтобы повлиять не на весь ряд целиком, а только на элемент, нажмите на клавиатуре S и выделите желаемый кусочек, а затем кликните правой кнопкой мышки и выберите «Switches» (или «Toggle») – «Muffle».
Чтобы заглушить полностью звуковую дорожку или несколько сразу (если трек состоит из фрагментов), посмотрите меню напротив неё – там есть значок с соответствующей подписью.
Таким путём можно не только добиться тишины, но и сделать перепады громкости в нужных местах. Для этого нажмите сочетание Shift + V и расставьте маркеры на треке там, где будут внесены изменения. При перемещении меток создаётся кривая звука. Чтобы эффективно пользоваться данной функцией, требуется изрядная сноровка, зато получаются интересные переходы. Теперь в случае необходимости вы сможете вернуться к оригинальному звуку, что было бы невозможно при удалении аудиодорожки.
RELATED ARTICLES
Polling of 2,002 respondents commissioned by ROXi and undertaken by Censuswide indicates that some 83 per cent Britons now use smart TVs — with nearly two-thirds of these have increased the use of the sets during lockdown.
In fact, the data shows that the average numbers of hours spend with smart TVs before COVID-19 was 4.5 — but this rose to some 6.5 hours a day during the height of the pandemic.
When asked about the prospect of having free, unlimited music video streaming on their TV, a total 64 per cent of respondents were keen — with the most enthusiastic demographic being 25–44-year-olds, for whom it appealed to nearly 1-in-5 people.
Furthermore, just over half of all respondents said that they felt that watching music videos and singing karaoke on the TV at home would bring their friends and family closer together — increasing to 72 per cent among the 16–24-year-olds.
ROXi — whose music service is said to have boomed during lockdown — is aiming to do for music on TV what apps like Netflix and Disney+ have done for streamed video
Launched in 2017 by British entrepreneur Rob Lewis, ROXi is backed by a number of high-name musicians, including Sheryl Crow (pictured), Kylie Minogue and Robbie Williams
To promote the launch — in what one might call a ‘mike drop’ — the firm is giving away more than a million ROXi Karaoke Microphones, each worth £29.99, to new ROXi Premium users
‘We’re bringing music videos, karaoke and games into people’s homes through a TV Music App for free — so millions of households can enjoy music videos together, sing together, dance together and play together,’ said ROXi founder and CEO, Rob Lewis
Pictured: ROXi founder and CEO, Rob Lewis
‘We are about to see a seismic shift in the way we consume and interact with music at home. The mass adoption of TV Apps like Netflix and Disney+ is only the beginning,’ Mr Lewis added.
‘ROXi is leading the charge in the second TV App revolution; music videos, games and karaoke,’ he continued.
‘This revolution is accelerating. According to Statista, annual Smart TV sales are now projected to reach 266 million globally by 2025.
‘Watching music videos, singing karaoke and playing games using TV Apps will become as mainstream as watching movies via TV Apps — the opportunity is really substantial.
‘The TV App revolution means something we could only previously deliver through relatively expensive hardware, can now be made available completely free to everyone — our vision is to rapidly bring ROXi to 500 million TVs worldwide.’
More information on the new TV Music App can be found on the ROXi website.
‘Watching music videos, singing karaoke and playing games using TV Apps will become as mainstream as watching movies via TV Apps,’ said Mr Lewis
‘The TV App revolution means something we could only previously deliver through relatively expensive hardware, can now be made available completely free to everyone — our vision is to rapidly bring ROXi to 500 million TVs worldwide,’ Mr Lewis continued
MUSIC IS A UNIVERSAL LANGUAGE
A recent study has found global links between musical form and vocals, meaning that a love ballad will sound the same no matter what culture it originates in.
The Harvard-led research asked 750 internet users from 60 different countries to listen to 14-second excerpts from songs.
The songs traversed a variety of places from around the world and included tracks from less commonly heard societies, such as hunter-gatherers or cattle farmers.
Participants were then asked to answer six questions about how they perceived the songs, whether its purpose was for dancing or to express love, for instance.
Songs in the study could have also been linked to soothing a baby, healing an illness, mourning the dead or for telling a story — but only four types of song were actually present, according to researchers.
The data, after more than 26,000 excerpts were listened to, revealed an accurate description of the song’s function cross-culturally.